Just Sharing: Jantung Terhenti

Assalamualaikum w.b.t
Salam sihat, cergas & ceria!



Tengok tajuk di atas pun dah seriau. Saya terlintas tajuk di atas, sebab sepanjang 2-3 tahun kebelakangan ni, sy selalu terdengar kes kematian sbb jantung terhenti, di usia muda pulak antara mid 30 & early 40. Jika sudah berkeluarga, tentunya pada usia ini anak-anak masih kecil, malah ada yang masih bayi. Sangat kasihan ahli keluarga yang ditinggalkan. Jantung terhenti seringkali terjadi terutamanya kepada kaum LELAKI.

Antara punca utamanya ialah KOLESTROL. Kolestrol boleh menyumbat salah satu saluran darah utama ke jantung. Kolestrol yang tinggi adalah “silent killer”. Ia boleh berlaku tidak kira pada usia tua atau muda. Biasa terjadi, hari ini sihat walafiat, esok meninggal. Jantung boleh terhenti serta merta jika kolestrol telah menyumbat saluran darah utama ke jantung. 




Apa itu kolestrol tinggi?

Setiap manusia mempunyai kolesterol di dalam badan. 80% kolesterol berada di dalam badan kita dan 20% lagi di hasilkan melalui pemakanan kita. Terdapat 2 jenis kolesterol dalam tubuh badan :

a) LDL  (Lipoprotein low-density) 
Jika tahap LDL di dalam badan berlebihan, ia boleh menyekat arteri daripada menyalurkan darah yang cukup kepada jantung anda. Tahap LDL yang baik adalah di bawah 100mg.

b) HDL (Lipoproteins high-density)
HDL pula ialah sejenis kolesterol ynag membantu membersikan lebihan LDL di dalam darah dan menyekat daripada menyekat saluran arteri ke jantung.

Anda tidak akan berasa sakit jika mempunyai kolesterol yang tinggi. Tetapi jika kolesterol sudah menyekat saluran arteri dan aliran darah ke jantung ataupun ke otak, ia boleh menyebabkan serangan jantung ataupun strok. 

Antara simptom-simptom seseorang itu mempunyai kolesteroal yang tinggi adalah badan cepat penat, sakit di ulu hati dan mengantuk. Antara sebab-sebab yang boleh mengundang lebihan kolesterol dalam badan adalah :

  1. Faktor genetik atau latar belakang keluarga yang mempunyai kolesterol yang tinggi.
  2. Tidak bersenam atau melakukan aktiviti yang sihat.
  3. Pemakanan – Lebihan lemak dan karbohidrat (nasi, snack, mie, roti) dalam badan boleh menyumbang kepada kolesterol yang tinggi dalam badan.
  4. Faktor Umur – Setelah umur mencapai 20 tahun ke atas, secara semulajadinya tahap kolesterol di dalam badan akan naik. Ini berlaku secara semulajadi.

Terdapat beberapa produk yang boleh membantu menurunkan kadar kolestrol seperti Vitamin E, minyak ikan yang mengandungi EPA & DHA serta bawang putih.

Untuk produk Shaklee, pilihan yang sesuai seperti:


 Vitamin B3 (Niacin) dalam B-Complex membantu menurunkan kadar kolesterol.

EPA dan DHA dalam Omega Guard menurunkan kadar kolesterol ‘jahat’ LDL.

Garlic merendahkan kadar kolesterol dan tekanan darah

Vitamin C menurunkan kadar kolesterol serta menguatkan dinding arteri.



Vitamin E memperbaiki peredaran darah.


Sebarang tempahan & pertanyaan,

Masitah
sms wassap 0192318050
me.masitah@gmail.com
Pm kami di facebook vitaminpilihanibu

No comments:

Post a Comment